Fact Check Friday: leadopvolging buiten kantooruren

Body

In deze Fact Check Friday laten we op basis van cijfers zien hoeveel leads er binnen en buiten openingstijden binnenkomen. En wanneer kunnen deze dan het beste worden opgevolgd? Als een lead in de avond binnenkomt, dan kan deze toch ook de volgende ochtend worden opgevolgd? Of laat de data andere feiten zien?

Wat is de impact van de leadopvolging buiten kantooruren? Zijn de klanten beter bereikbaar? Initiëren ze zelf het contact in de avonduren of juist tijdens kantooruren?

Er is al veel gezegd over de opvolging in de avond. Als autobedrijf zijn we ons ervan bewust dat er een kloof zit tussen de openingstijden van het bedrijf en het moment waarop de klant bereikbaar is in de avonduren. Maar er wordt ook aangenomen dat ‘alle’ klanten in de avonduren liever niet gebeld willen worden en zeker niet later op de avond. Maar nogmaals; dat is de aanname. Wat zeggen de cijfers?

Zoals elke eerste vrijdag van de maand bekijken we met Fact Check Friday de conversie van lead naar order op basis van de cijfers. Onderstaande gegevens zijn de feiten van deze Fact Check Friday.

FCF april
USP vinkje rood
16,51% conversie bij opvolging in de avond
USP vinkje turkoois
13, 28% conversie bij opvolging overdag

Op basis van de bovenstaande feiten is te zien dat relatief weinig autobedrijven de leads in de avond opvolgen. Van de 483.595 leads zijn er slechts 29.277 leads in de avonduren opgevolgd, terwijl er veel meer dan 30.000 leads juist buiten kantooruren binnenkomen.

Als de lead in de avond wordt opgevolgd, dan wordt je daarvoor beloond! Daarnaast zien we dat leadopvolging in de avonduren, voor leads die overdag binnen zijn gekomen, ook succesvol is! De conversie naar een overeenkomst loopt op naar 16.51%, terwijl de opvolging overdag maximaal 14.14% is.

Andersom; leads die buiten kantoortijden binnenkomen, maar binnen kantoortijden opgevolgd worden, converteren verreweg het slechtst (13.28%).  

Benieuwd wat leadopvolging buiten openingstijden uw bedrijf kan brengen?

Welke adviezen hebben wij voor jullie LEF inrichting zodat jullie ook optimaal leads kunnen opvolgen?